Tuesday, March 31, 2009

Avantura za džojped

Zaista mi je teško da sakrijem zaprepašćenje činjenicom koju sam otkrio pre neki dan: prešao sam igru Fahrenheit koristeći džojped. Pre tri godine sve se činilo kao "Sizifov posao", igrajući pomoću kombinacije miša i tastature akcione scene u kojima je u određenom vremenskom trenutku bilo potrebno pritisnuti odgovarajući taster proizvodile su ogromne količine besa i frustracije, ozbiljno preteći da unište moje mentalno zdravlje a možda i poneko parče hardvera. Činilo mi se kao da je režiser očekivao da se transfomišem u oktopoda koji će svojim munjevitim pipcima pritisnuti pravi taster kada zasvetli neka od boja na onim kružićima. Posle skoro dve nedelje urlikanja i lupanja po tastaturi koja "jebeno nije reagovala na jebeno P kad sam ga stisnuo na jebeno vreme" igra je obrisana sa hard diska, CD stavljen u kesicu i brižno pohranjen u arhivu sa napomenom: "preći kada budem imao živaca" iliti prevedeno na normalan jezik - nikada.



A onda, više od tri godine kasnije - otkrovljenje! Čitajući neke tekstove o igrama za prvu Micro$oft-ovu "kutiju", naleteh na recenziju Fahrenhaita. I onda mi se javilo. Rešenje mi je svo vreme bilo tu, takoreći ispred nosa, ali ga ja jednostavno nisam video. Pečurkice na džojpedu. Dve analogne pečurkice, od kojih je svaka odgovarala jednom od onih šarenih kružića, tih prokletih kreacija koje su me sprečavale kroz ovaj interaktivni film ispričam svoju priču i konačno saznam njen završetak. Uz malo uhodavanja i vežbe brzo sam se navikao na ovaj način kontrole i sa uspehom prešao nekada frustrirajuće arkadne delove. Džojped se pokazao kao bolje rešenje i kada je trebalo trčati ili plivati jer se kombinacija L1/R1 tastera koji leže pod kažiprstom čini tako prirodnom.
Fahrenheit pripada žanru već zaboravljenih i tehnološki pregaženih interaktivnih filmova. Ove "igre" su na vrhunvu slave bile sredinom devedestih godina sa omasovljavanjem upotrebe CD medija. Igre poput Phantasmagorie, Black Dahlie neretko su zauzimale pet i više diskova i po mom mišljenju bile su jedan od razloga za sunovrat avanturističkog žanra koji je kulminirao početkom XXI veka. Niko se više nije bavio klasičnim P&C avanturama, koje su lagano kliznule iz mainstreama u tešku alternativu i postale žanr prepušten grupicama entuzijasta svesnih da im njihova kreacija neće doneti preteranu zaradu.
U ovoj igri ćete voditi tri glavna lika: Lucasa Cainea, programera u banci i dva policijska detektiva Carlu Valenti i Tylera Milesa. Jedne večeri, posednut nekom neppznatom silom, Lucas ubija nepoznatog čoveka u restoranu u centru New Yorka. Prenuvši se iz transa u kome se nalazio, shvata šta je učinio i beži sa mesta zločina u trenutku kada pristižu gorepomenuti detektivi.
Kroz kratke epizode, od po desetak i manje minuta, igra prati Lucasove napore da dokuči šta ga je navelo da počini monstruozni zločin. Igrač će u njegovoj koži proživljavati more i tripove (kako drugačije objasniti deo kada ga kroz kancelariju jure džinovske grinje?!?) i posmatrati kako mu se život bukvalno raspada. Ono što igri daje poseban draž jeste to da ćete istovremeno voditi i progonjenog i progonitelje, u isto vreme i zastaškavati i otkrivati dokaze. Tokom svoje istrage detektivi će doći do zaključka da je posredi samo jedno u nizu ritualnih ubistava koja se u New Yorku dešavaju već više godina. Pored problema tokom istrage, Carla i Tyler će se suočavati sa svojim ličnim problemima i fobijama. Ukratko, u igri vlada atmosfera koji bi teško dočarao i dobar film.
Ovo nije igra u kojoj je dovoljno samo kliknuti negde da bi se izvršila neka radnja. Ovde je potrebno pokretima miša oponašati stvarne pokrete, recimo prilikom otvaranja vrata. Tu dolazimo i do onih, nekada neprijatnih, arkadnih sekvenci u kojima je sada dovoljno gurnuti pečurkicu u pravom smeru u pravom trenutku. Mnogo elegantnije nego da pod prstima imate osam tastera i vrebate trenutak kada treba stisnuti neki od njih. Jedna od najbolje uklopljenih scena jeste situacija kada vodeći Carlu igrač treba da pronađe kasetu u mračnom i skučenom podrumu gde pravovremenim stiskanjem dugmića treba održavati pravilan ritam disanja.
Iako sam u prošlosti mnogo pljuvao po Fahrenheitu, novi sistem kontrole me je naterao da promenim mišljenje. Treba imati na umu da je ovo ipak igra pravljena za konzole i da je pokušaj da se prilagodi PC sistemu upravljanja pravi promašaj koji je oterao mnoge igrače koji nisu imali džojped ili ga se jednostavno nisu setili. Ukoliko spadate u potonju grupu, pronađite negde analogni upravljač i dajte igri još jednu šansu, definitivno nećete biti razočarani. Uostalom za sve postoji prvi put, pa i za igranje jedne avanture pomoću džojpeda.

Friday, March 27, 2009

60. cirkus na točkovima

U nedelju 29.3. trkom u Australiji počinje jubilarna 60. po redu sezona Formule 1. Sezona koja će proteći u znaku sveopšte ekonomske krize koja nije zaobišla ni najveće svetske proizvođače automobila i velikih promena u izgledu bolida.
Ekonomska kriza je krivac i odsustva spektakularnih transfera vozača u međusezoni, tako da ovoga puta gotovo da nije ni bilo izmena u vozačkom kadru. Jedini rookie je Švajcarac Sebastien Buemi u ekipi Torro Rosso. Prošlogodišnje najprijatnije iznenađenje Sebastian Vettel prekomandovan je u Red Bull Racing, odakle je istisnuo veterana Davida Coultharda koji se preselio među test vozače. I ove sezone ćemo gledati deset timova, mada se lako moglo desiti da ih bude svega devet. Honda je još u decembru prošle godine najavila da se povlači iz F1, ali je nekadašnji tehnički direktor McLarena Ross Brawn u poslednjem času preuzeo ekipu i registrovao je pod imenom Brawn GP.
I kalendar je poprilično istumban, te će se ove sezone voziti 17. Grand Prix-a. Još ranije je Velika nagrada Kanade svoje mesto ustupila trci na novoj Tilkeovoj stazi Yas Marina u Emiratima. Sve u cilju selidbe najbržeg cirkusa na bliski i daleki Istok ovo će biti prva sezona u poslednjih 50. godina bez trke na severnoameričkom kontinentu. Organizatori Velike nagrade Francuske još su tokom prošle sezone najavili da ne nameravaju da učestvuju u novoj sezoni iz ekonomskih razloga.
Promena u pravilima je zaista bilo dosta, a mnoga od njih nisu usvojena među kojima je i predlog da se uvede budget cap, po kome bi sve ekipe imale isti godišnji budžet što je naišlo na ogromno negodovanje većih ekipa. Posle 11 godina na velika vrata se vraćaju tzv. "slik" pneumatici, odnosno pneumatici bez šare. Aerodinamika na bolidima je takođe pretrpela ogromne promene. Prednje krilo je sada dosta niže i šire, što je zabrinulo mnoge vozače koji trvde da će u periodu privikavanja biti dosta udesa, pogotovo na startu trke kada se bolidi nalaze tik jedni uz druge. Zadnji spojler je dobio u visini ali je zato dosta uži, pa mnogi sa pravom kažu da ćemo u ovoj sezoni imati možda i najružnije F1 bolide. Sve ove izmene su donete da bi se vozači podstakli na više preticanja i manje taktiziranja, sve u cilju povećanja zanimljivosti trka. Zbog sveobuhvatne štednje motor će od ove sezone morati da izdrži tri trke pre zamene, umesto dosadašnje dve. Jedna zanimljiva izmena još uvek nije obavezna (to će postati od sledeće sezone), a to je uvođenje KERS-a odnosno Kinetic Energy Recovery System. Naime prilikom kočenja, usled trenja između kočionih diskova i točka, kinetička energija kretanja se pretvarala u toplotu i gubila se u tom procesu. Sada će se deo te kinetičke energije pretvarati u električnu, koja će se smeštati u specijalnim akumulatorima. Vozač će imati mogućnost da pritiskom na dugme isprazni taj akumulator čime će dobiti kratki boost koji bi se koristio tokom preticanja na pravcu.
Istina je da me Formula 1 više ne fascinira kao pre desetak godina, ali ću svakako biti ispred TV-a u nedelju u 8 ujutro. Kako mi tako rano baš i ne prijaju pivo i kikiriki, biće to najverovatnije uz neko pecivo i jogurt...

Thursday, March 12, 2009

RoM update











Prošlo je skoro 2 meseca otkako sam počeo da igram ovaj besplatni MMORPG. Igra polako, ali sigurno izlazi iz beta faze testiranja (koja naravno bez prolazi glavobolja u vidu konstantnih promena balansa među klasama) i za 19. mart je zakazan izlazak finalne verzije igre. Najbitnije je da neće biti brisanja likova iz bete, jer bi ih ovi CS useri zadavili zbog gomile evra ulupanih u charove. Iako još ništa nije zvanično potvrđeno, dobićemo novu teritoriju - Ravenfall i povećan level cap bar do 60. nivoa. A taman ću uspeti da sa primarnom klasom (warrior) za 3-4 dana nabacim 50. nivo, mislio sam da se malo pravim baja sa tier 5 sekirom koju pravim već nekih nedelju dana, ali moraću ponovo da se bacim na grind...


Dva korisna sajta za sve igrače: prvi je getbuffed na kome se može naći kompletna baza podataka o svim mogućim i nemogućim predmetima u igri, zatim kvestovima, instancama i slično. Drugi sajt je curse na kome se nalazi dosta korisnih addon-ova koji dosta olakšavaju igranje. Od onih najpotrebnijih izdvojio bih: Advanced AH, yGather, pbinfo i Inv Viewer.


Friday, March 6, 2009

Demo scena

Krstareći tjubom podsetio sam se mnogih dobrih demoa iz doba Amige koje sam nekada imao snimljene na VHS kaseti (verovatno ih imam još uvek, ali je video rikorder crk`o još pre x godina) jer se nije imalo para čuvati ih na disketama, a i većina ih je bila za AGA čipset. Pomenuću samo 3 koja sam najčešće gledao/slušao, od toga dva od Spaceballsa i jedan od meni omiljenog Fairlighta...







Sunday, March 1, 2009

Martovske zanimacije

Februar je na papiru dosta obećavao, ali malo se toga obistinilo. Veliki EA je premijere The Sims 3 i The Godfather 2 odložio zbog "nedostatka reklame", a Demigod je umesto u prodaju otišao u treću fazu beta testiranja. Burnout je ispao odličan, DoW2 je na tržište izašao prepun bagova, F.E.A.R. 2 je solidan, ali nit` smrdi nit` miriše. Mada, krajem meseca se pojavilo nekoliko zanimljivih naslova: engleska verzija igre Drakensang: The Dark Eye, old school party cRPG, ali sa nemačkim pravilima, pa je potrebno malo vremena za privikavanje, zatim još jedna WWII strategija - Men of War, delo ruskih programera koji stoje i iza Heroes: Soldiers of WWII. Još smo u domenu strategija, ali se sa čika Klensijem i igrom Endwar selimo u budućnost (ovo je za preskočiti). I na kraju jedan FPS Necrovision, sa frenetičnom akcijom poput one iz prvog Painkillera (igrati samo ako ste pasionirani FPS-ovac, ostali mogu da preskoče).

A šta nosi sledeći mesec? Pa, već prekosutra nas očekuje Empire: Total War, nastavak ultra-mega-giga popularne strategije koja kombinuje real time i potezni pristup igri. Posle antičkog Rima, srednjevekovne Evrope i Japana, došao je red i na odlazak u XVIII vek i prašenje sa musketama i topovima. Da ne zaboravim da ćemo po prvi put u TW serijalu videti i pomorske bitke.
http://www.totalwar.com

Ovog meseca na meniju imamo još jednu igri iz Klensijeve kujne - H.A.W.X. U pitanju je arkadna borbena simulacija letenja smeštena u blisku budućnost u kojoj ćete se naći u kokpitu aviona privatne najamničke korporacije koja umesto regularne vojske rešava probleme po belom svetu.
http://www.hawxgame.com

13. marta bi trebalo da se pojavi sledeće poglavlje Panzers sage - Cold War. WWII je završen, svet je polarizovan između istoka i zapada i najmanja varnica je potrebna da bi buknuo WWIII. Šta mislite ko će se naći na liniji fronta kada se to desi?
http://www.uk.atari.com/pc/codename-panzers-cold-war-295.html

Relic u slučaju CoH primenjuje istu politiku kao i kod DoW, tako da nas sredinom marta čeka druga po redu ekspanzija za "Četu heroja" - Tales of Valor. U igri su čak tri kampanje: američka, britanska i nemačka, mada im ništa ne bi falilo da su malo skoknuli do istočnog fronta i proverili čime se bavi Красная Армия.Originalni Company of Heroes mi je bio za jaku devetku, Opposing Fronts se provukao sa sedmicom, pa da vidim šta su sad smislili...
http://www.companyofheroesgame.com

Ali za obilazak ruskih stepa se pobrinuo Massive Entertainment pa će dugo odlagana ekspanzija za World in Conflict konačno ugledati svetlost dana sredinom marta. Nova kampanja, nove mape i Rusi kao playable frakcija, sve to u Soviet Assault!
http://www.worldinconflict.com

Francuski Ubisoft je očigledno pokupovao licence za sve aktuelne serije, pa tako posle CSI i Lost imaćemo prilike da igramo i Grey`s Anatomy. Uz cell shaded grafiku koju smo videli i u njujorškom izdanju CSI-a ne očekujemo previše, osim možda muvanja medicinskih sestara na dežurstvu...
http://www.ubi.com/US/Games/Info.aspx?pId=7534

20. marta će nas ponovo posetiti Vin Diesel. Na sledećeg Riddicka ćemo još malo da sačekamo, a do tada ćemo igrati The Wheelman. Nova igra Tigon Studios-a nas vodi na užarene ulice Barselone u ovoj akcionoj vožnji kojoj je u igračkom svetu uzor bio The Driver, a u filmskom Taxi i Transporter.
http://www.wheelmangame.com

Mogao je ovo biti lep mesec za avanturiste, ali je okršaj gospodina Holmesa sa Džekom Trbosekom odložen. Ali zato će ih veseli Nemci razgaliti sa petim nastavkom avantura čarobnjaka Simona. Četvrti deo se nije pošteno ni ohladio, a već nastavak. Ne treba biti vidovita Zorka da bi se došlo do zaključka da je posredi prosečna avantura sa karakterističnim nemačkim humorom u kojoj će gostovati i vanzemljaci.
http://www.nisamnasaosajt.com

I za kraj jedna igra po filmu - Wanted: Weapons of Fate. U cipelama Wesley Gibsona sleduje nam TPS akcija nafilovana bullet time efektima. Dobro je što igra uopšte neće pratiti radnju filma već se faktički nastavlja na film.
http://thewanted.warnerbros.com