Sunday, August 31, 2008

"Briga" za malog čoveka



Pre nekoliko dana je Brad Wardell, CEO kompanije Stardock rezentovao javnosti novu poslovnu politiku svoje kuće sročenu u Gamer`s Bill of Rights iliti po srpski „gejmersku povelju“. Stardock je indie izdavač i developer, firma nastala još devedesetih godina prošlog veka, usko specijalizovana za razvoj programa pod IBM-ovim operativnim sistemom OS/2. Sa ulaskom u novi milenijum kompanija postaje poznata po programu za kastomizaciju Windows radnog okruženja – WindowBlinds, a nešto kasnije i po 4X strategiji Galactic Civilizations koja je za vrlo kratko vreme stekla veliki krug poklonika i u svom žanru prosto pregazila mnogo poznatiji i dugo najavljivani Master of Orion 3. Takođe su poznati i po simulaciji američke predizborne trke Political Simulator (za koju tvrde da je 2004. tačno prognozirala rezultate izbora, promašivši samo ključnu državu u kojoj je George W. Bush odneo pobedu), a i kao izdavači odlične space strategije Sins of the Solar Empire. No ipak, najveću buru u igračkoj javnosti izazvali su svojim izjavama da piraterija nije glavni uzrok pada prodaje igara na PC platformi. Kako su izjavljivali, jedan od glavnih uzroka jeste ogorčenost igrača prema velikim izdavačima koji ih tretiraju kao najgore kriminalce stalno izmišljajući nove načine zaštite od kopiranja, kao i zbog straha da igra neće dobro raditi na računaru koji poseduju i da se upravo iz ovih razloga sve više okreću konzolama.

Povelja koju su nam podarili počiva upravo na tim razmišljanjima i sastoji se od deset „članova“:

  1. Igrači imaju pravo da vrate igru ukoliko ona neće da se pravilno pokrene na njihovom računaru i da dobiju povraćaj novca;
  2. Igrači imaju pravo da zahtevaju da se igre izdaju samo kao gotov, zaokružen i igriv proizvod;
  3. Igrači imaju pravo da očekuju da će igra biti apdejtovana nakon njenog izdavanjima;
  4. Igrači imaju pravo da zahtevaju da igre ne zahtevaju pokretanje različitih download managera i updatera da bi mogle da se igraju;
  5. Igrači imaju pravo da zahtevaju da minimalni sistemski zahtevi podrazumevaju upravo to – da će igra biti igriva na navedenoj konfiguraciji;
  6. Igrači imaju pravo da zahtevaju da se uz igru ne instaliraju skriveni drajveri i slični, potencijalno maliciozni programi;
  7. Igrači imaju pravo da besplatno skidaju novije verzije igara koje su kupili;
  8. Igrači imaju pravo da ne budu tretirani kao kriminalci od strane izdavača i developera igara;
  9. Igrači imaju pravo da zahtevaju da single player igre ne zahtevaju aktivnu internet konekciju da bi mogle da se igraju;
  10. Igrači imaju pravo da zahtevaju da igre koje su instalirane na hard disk ne zahtevaju da CD/DVD disk bude ubačen u drajv.

Navodno je povelja već stupila na snagu jer trenutno Stardock nudi refundaciju svima koji imaju pokretanjem sa Political Machine 2008.

Da li su oni vesnici novog načina ophođenja prema igraču kao krajnjem korisniku. Da li ćemo u skorijoj budućnosti videti i velikane poput EA, Take2 ili THQ kako se pridržavaju ovih pravila? Sumnjam...

Bilo bi lepo kada bi se i Stardock u potpunosti pridržavao ovih svojih načela. Sve ovo ipak pomalo liči i na marketing jer se kompanija oduvek trudila da se predstavi kao mala komšijska radnja na uglu, u kojoj vam se svi smeškaju i obraćaju po imenu, u kojoj vlada atmosfera ljubavi i sreće, nasuprot velikim i hladnim konglomeratima koji samo gledaju kako da vam utrape što više svojih proizvoda bez obzira na kvalitet usluge. Istina je da mnoge njihove igre dolaze bez ikakve anti-piratske zaštite, ali ipak i za novi GalCiv2 potrebno je konektovati se na Stardock Central pre skidanja pečeva, radi autentifikacije. Da li će se to sada promeniti. Druga stvar je da njihove igre nikada nisu bile preterano hardverski zahtevne i da se bez ikakvih problema mogu pokretati na standardnim igračkim konfiguracijama. Svojim načelima samo bacaju prašinu u oči drugih, većih izdavača čije igre zahtevaju i jače kompjutere. Oni su na sigurnom, nema razloga za brigu, a EA neka vidi šta će da radi sa Crysisom. Drugi stavovi su manje-više razumni i logično bi bilo da ih svako ko se bavi izdavanjem igara prihvati kao sveto pismo, ali sa druge strane, tržište diktira neke potpuno drugačije uslove opstanka. Jedino mi nije jasan stav oko refundacije, tačnije šta ustvari znači konstrukcija „ukoliko neće pravilno da se pokrene“ jer problem može biti do drajvera, operativnog sistema i još mnogih drugih stvari na koje Stardock uopšte nema uticaja. Da li će i u tim slučajevima biti usvajani zahtevi za povraćaj novca?

Vreme će pokazati koliko će Stardock biti istrajan i koliko će poštovati ovo na šta se obavezao pred nama igračima. Dobrog publiciteta će svakako biti, ali teško da ovako nešto može napraviti veće potrese u igračkoj javnosti, dovoljno jake da uzdrmaju betonske temelje večih igrača u games publishing industriji.

No comments: