Tuesday, January 20, 2009

Virus vreba u kopirnici

Redovno pravilo je da kada odnesem nešto u kopirnicu da se isplotuje (hvala Bogu da sam sa tim konačno završio), i posle ubodem kući flešić u lap iskoči upozorenje od NOD-a da je prenosni disk zaražen nekim virusom. Meni to ne predstavlja prevelik problem, zbog uredno ažuriranih antivirus i antispajver programa (NOD32 + Malwarebaytes), ali ume ponekad da se neka gadost i provuče.

Jeste da su tu kopirnice dosta krive, veliki procenat onih manjih nema ažuriranu zaštitu ili nema nikakav program te namene (čak ni one besplatne, tako da cena svakako ne predstavlja problem). Ali najveći stepen krivice nose, kako ih ja zovem, casual vlasnici računara, koji o njima uopšte ne vode računa. Koliko sam samo puta od ljudi iz okruženja čuo rečenicu: „Komp mi je pun virusa, boli me dupe!“, a posle par minuta: „E, da ti dam fleš da mi prebaciš one filmove.“. Pazi da nećeš. Cimeru sam u zadnjih mesec dana dva puta čistio komp od neke csrcs.exe gamadi koju su mu preneli ti likovi koji svoje zaražene flash memorije šetaju od kompa do kompa. `Ladno Windows nije hteo normalno da se ugasi, samo nestanu ikonice, ostane wallpaper i tako stoji... hard disk miruje i ništa se dešava. Pomaže jedino vađenje baterije. A pre neki dan sam nahvatao kod sebe još jedan virus, i to vrlo podmukao. Gad obitava isključivo na fleševima i sebe smešta u autorun meni, kao prvog na listi, maskirajući se iza nove ikonice žutog foldera (a ona prava se nalazi na dnu, pa ako imate pun fleš različitih stvari možda ni ne primetite da imate dve iste ikonice). Ako neko ne obrati pažnju već mahinalno klikne na tu prvu ikonu – zarazio je komp.

Zato je za rizične posete kopirnicama zakon flash memorija koja može da se zaključava. Imam jedan antikvarski primerak Kingstona od čitavih 16 MB slobodnog prostora koji ima bravicu, tj. lock/unlock slajder. Ali u današnje vreme hiperprodukcije, kada fleševi od 2 GB koštaju koliko i dva pića u centru, jednostavno nema mesta ekstravagancijama kakav je ovaj slajder. Oni skuplji fancy modeli imaju nešto slično, ali ko je lud da se toliko iskešira kad fleš istog kapaciteta može kupiti i za upola manje novca.

Hm, ovaj tekst je napisan namenski, da bi se neki ljudi iz mog okruženja pronašli u njemu i možda počeli da se malo odgovornije ponašaju prema svom kompjuteru. Posmatrajte održavanje kompjutera kao održavanje lične higijene. Da li bi vam možda bilo prijatno da smrdljivi dođete u društvo i primetite da vas svi izbegavaju i prave gadljive face kada im se približite. E pa ja se upravo tako osećam kada mi mašeš sa tvojim vašljivim prenosnim hard diskom ispred nosa!

4 comments:

Ketchua said...

Tacno tako. Ja sam rekao, kompjuteri su kao gace. Ne das nikome da koristi tvoje....

GoranSTX said...

Ja lično dobijam napad bratoubilačkog gneva kad neko sedne za moj kućni komp da "pogleda šta ima". Srećom, kad ustanove da pozadina nije livada i da nigde nema da se klikne "Start" posustanu i upitno me pogledaju dok se meni usne iz grča prebacuju u blaženi smešak.
E DeCoy, da počneš ti da pretiš ovim tvojim linuxom? "Nađem li još jedan virus svima ću vam instalirati Gentoo bez grafičkog okruženja!!!" :D

DeCoy said...

A ja se razumem u Linux ko Marica u kriv ...

Bile bi to prazne pretnje ;)

Anonymous said...

Isključi autorun za prenosne medije, pa ćeš biti bezbedan i ako nemaš AV.

Ili, još jednostavnije, stavi Linux :)