Wednesday, November 26, 2008

Stalingrad


Retko koja strateška igra pokriva tako uzak vremenski period kao delo ruskih programera iz DTF Games-a. Mesto dešavanja: Drugi Svetski rat > ruski front > zima 1943. > Staljingrad.

Licenciranje Nival-ovog Enigma endžina za posledicu ima neverovatnu sličnost ove igre sa Blitzkrieg-om tako da se slobodno može reći da je ovo još jedna u nizu ekspanzija za pomenutu igru (ovoga puta stand alone ekspanzija). Interfejs je pretrpeo vrlo male kozmetičke izmene, ali svako ko je igrao Blitz će se osećati kao kod kuće jer je raspored menija i način upravljanja jedinicama potpuno isti.

Ono na čemu je ruski tim insistirao i šta ističe kao najbitniji selling point jeste istorijska autentičnost. Naime, tokom dizajniranja igre korišćene su fotografije i aerofotogrametrijski snimci grada iz tog perioda. Takođe, skoro svi sukobi koje prikazuju misije su se stvarno i odigrali (borbe u fabrici traktora „Crveni Oktobar“ i sl.), tako da ova strategija na autentičan način predstavlja tok jedne od najvećih i najkrvavijih bitaka u WWII.

Misija ima ukupno 36, a podeljene su u dve kampanje – nemačku i rusku. Nemačka kampanja je nešto lakša, pre svega jer Nemci uglavnom imaju nadmoć u tehnici i biće mahom u ofanzivnoj ulozi, dok ćete se u čizmama crvenoarmejaca uglavnom braniti od nadirućeg neprijatelja. Težina igre je drastično povećana u odnosu na Blitzkrieg i po tom parametru više podseća fan made ekspanziju – Barbarossa. Domet artiljerije ovde je ogroman (jer se htelo dočarati relativno malo područje na kome se vode borbe), pa tako sada običan minobacač pokriva celu mapu. Povećan domet je u neku ruku nadomešten smanjenom preciznošću artiljerijskog oružja. Nažalost vaše glavno oružje – tenkovi su strašno oslabljeni. Dva do tri tenka će isto toliko minuta čistiti ušančenu pešadiju (izdržljivi mali gadovi) i pritom vrlo brzo ostati bez municije, a skladišta sa zalihama ovde nema na svakoj većoj raskrsnici. Ako vam kažem da 2/3 protivničkih snaga čine upravo prašinari u rovovima znajte da vas čeka po dvadesetak minuta dosadnog čišćenja pešadije po misiji (a gde su Crocodile Shermani sa bacačima plamena, eh ne ubace Saveznike baš kad vam trebaju). Tenkovi su sada i dosta ranjiviji pa je preporučljivo ne upuštati se u izolovane juriše jer ćete vrlo brzo postati plen nekog AT topa, koji takođe imaju dosta povećan domet. Isti će vas gađati i kada nisu u vidnom polju, pa dok vi skrolujete ekran do napadača već je kasno – vaš tenk je postao gomila gvožđa koje se puši...



Upotreba avijacije je potpuno upropašćena. Svi avioni, pa i oni veliki bombarderi su nerealno brzi i kriminalno neprecizni. Ako pozovete bombardera da uništi neprijateljsku bateriju koju ste upravo otkrili, isti će baciti 2-3 bombe od kojih nijedna najverovatnije neće pogoditi cilj. I sve to će se odigrati za svega 5-6 sekundi, tako da morate kao majmun skrolovati ekran za bombarderom da biste videli njegov učinak. Zaista ne vidim opravdanje za ovakav potez programera jer je u Blitzkrieg-u avijacija funkcionisala bez greške.

Ionako širok dijapazon jedinica ovde je još više povećan što igru čini zanimljvijom, a i pešadija ima nekoliko novih featuresa (npr. može se popeti na tenk i tako brže stići do svog odredišta). Pathfinding nije popravljen pa će se i ovde dešavati česta zaglavljivanja tenkova, naročito ako se kreću u grupaciji.

Enigma engine je utegnut do maksimuma i sve izgleda dosta šarenije i živopisnije nego kod Blitzkriega, a primeti se i da su objekti namenski dizajnirani i nisu generički kao kod „brata po endžinu“. Ipak najveći promašaj u igri predtsvlja muzika. Stvarno ne znam kome je palo na pamet da u igre ove tematike stavi neki metal ili hard rok. Tenkovski napad uz solažu na električnoj gitari zvuči smešno i neprimereno (ja uz škripu gusenica volim da čujem recimo Vagnerov Ride of the Valkyres). Takođe muzika uopšte ne prati akciju, tj. sviraće u istom ritmu bez obzira na dešavanja na ekranu. Srećom tu je i opcija za mutiranje iste.

Iz svega napisanog proističe da je u pitanju verovatno najslabija od igara koje upošljavaju Enigma endžin. Odigrajte sve moguće zvanične i nezvanične ekspanzije i dodatke za Blitzkrieg (Bunrning Horizon, Rolling Thunder, Green Devils, Barbarossa, Ice Crusade, Total Challenge, pa i Cuban Missile Crisis), pa ako i dalje bude željni nečega sličnog – odigrajte Stalingrad.

No comments: